Archiwum kwiecień 2015


kwi 14 2015 Co powinno umieć dziecko idące do szkoły?...
Komentarze: 0

Umiejętności, jakie dziecko powinno posiadać na starcie szkolnym, trapią wielu rodziców. Sprawa nie ogranicza się jedynie do kwestii znajomości liter i cyfr, choć zdarza się nam wpadać w pułapkę przeliczania opanowanych już głosek. Okazuje się, że dziecko rozpoczynające naukę w pierwszej klasie powinno być gotowe w wielu innych obszarach...

 

Wszystko to składa się na określenie „dojrzałość szkolna” (bądź też „gotowość szkolna”). Dojrzałość szkolna jest osiągnięciem odpowiedniego poziomu rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz emocjonalno-społecznego, które pozwalają na podołanie obowiązkom szkolnym.


Rozwój fizyczny

Rozwój powinien przebiegać prawidłowo, według norm przewidzianych dla danego wieku. Niezmiernie ważne jest wykonanie badania lekarskiego, tzw. bilansu sześciolatka.

Trzeba również zwrócić uwagę na poszczególne elementy z zakresu motoryki dużej oraz małej. Brzmi skomplikowanie, ale chodzi przede wszystkim o to, żeby dziecko rozpoczynające edukację szkolną potrafiło:

- biegać, skakać, łapać i rzucać piłkę,

- sprawnie wchodzić i schodzić po schodach,

- jeździć na dwukołowym rowerze,

- samodzielnie ubierać się, myć, zapinać guziki, wiązać sznurowadła,

- prawidłowo trzymać ołówek, odpowiednio mocno naciskać na papier podczas rysowania,

- wycinać nożyczkami,

- rozpoznać choć niektóre litery i cyfry,

- posługiwać się zdecydowanie jedną ręką podczas wykonywania czynności,

- orientować się w przestrzeni, nazywać kierunki i strony ciała oraz nazywać wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie (na, za, pod, itd.),

- odwzorowywać według podanego układu (nie odwracać kształtów).


Rozwój intelektualny

Sfera rozwoju intelektualnego zdaje się najbardziej interesować rodziców. Jest on niezmiernie ważny w rozwoju mowy, myślenia, w opanowaniu czytania, pisania i liczenia, w więc w ogólnym powodzeniu szkolnym ucznia. Dziecko dojrzałe do szkoły powinno:

- potrafić skoncentrować uwagę na jednej wykonywanej czynności przez minimum 15 minut,

- rozumieć bardziej złożone polecenia,

- rozpoznawać litery drukowane i składać ze słuchu głoski,

- dzielić wyrazy na sylaby,

- rozpoznawać cyfry od 1 do 9,

- rozumieć pojęcia „więcej”, „mniej”,

- zapamiętywać wierszyki,

- budować proste zdania,

- opisywać krótkie historyjki obrazkowe,

- rozróżniać podstawowe figury geometryczne

kwi 08 2015 Gry Online - zalety i wady
Komentarze: 0

W gry online grają obecnie ludzie w różnym wieku, zarówno mężczyźni jak i kobiety.  Jest to bardzo popularna forma rozrywki. Gry online służą nie tylko zabawie oraz rozrywce, ale także pełnią funkcje edukacyjne.

Istnieje wiele negatywnych opinii dotyczących gier komputerowych. Niektórzy uważają, iż wpływają one na wzrost poziomu agresji, zwłaszcza u młodszych osób. Gry online mogą także uzależnić graczy. Przeprowadzone badania, potwierdziły fakt, iż gry obniżają koncentrację oraz utrudniają komunikację z innymi ludźmi. Zbyt długie siedzenie przed komputerem  niekorzystnie oddziałuje na zdrowie człowieka, przyczyniając się do wad postawy i przemęczenia wzroku. Gry są niebezpieczne dla osób z ADHD, które w wyniku obniżonego progu wrażliwości znacznie szybciej uzależniają się.

Czy gry online są zatem produktem, który przynosi tylko i wyłącznie szkody? Z gier online, podobnie jak z  innych dostępnych dóbr na rynku należy korzystać z umiarem. Zastanówmy się jakie są zalety fajnych gier online. Złożone gry wymagają od graczy rozwiązywania trudnych zadań. Rozwijają u ludzi wyobraźnię przestrzenną, stymulują mózg, uczą logicznego myślenia. Umiejętności rozwinięte na danym etapie gry są wykorzystywane przez graczy na następnym. W ten sposób ludzie sprawinie łącza oraz analizują zdobyte informacje. Zdaniem psychologów gry logiczne oraz pamięciowe ćwiczą koordynację motoryczną i refleks. Natomiast gry ekonomiczne i gry strategiczne uczą gracza rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Gracze Internetowi muszą wypracować w sobie cierpliwość, ponieważ nie są oni w stanie od razu poznać wszystkie mechanizmy występujące w grach online. Niektóre z gier, w których uczestnicy współpracują z innymi osobami, kształtują umiejętności przywódcze, interpersonalne. Wszelkie zdobyte przez graczy umiejętności mogą być na pewno wykorzystane w realnym świecie.

Jakie funkcje mogą pełnić gry edukacyjne?

- symulacyjną- ukazują realne sytuacje, które mogą się przytrafić w życiu codziennym. Gracz zdobywa nowe doświadczenia, które wykorzystywane są przez niego na co dzień.

- motywacyjną- motywują graczy do osiągania postawionych celów życiowych

- ułatwiającą – poprzez podejmowanie odpowiedniej strategii wykorzystywanej w grze, pomagają zrozumieć zagadnienia teoretyczne oraz skomplikowane procesy
 

          Edukacyjne gry online można podzielić na następujące rodzaje:

- gry symulacyjne – uczą gracza zarządzania, strategii oraz reguł gry w przypadku gier sportowych

- gry bijatyki – rozwijają koordynację psychoruchowa, uczą szybkiego podejmowania decyzji, strategicznego myślenia. Gracz te umiejętności może wykorzystać w życiu codziennym, np. podczas prowadzenia samochodu

- role-plying – gracz wciela się w postać sceniczną, kształtuje jego charakter, decyduje o losach, samodzielnie podejmuje decyzje, za które jest w pełni odpowiedzialny. Dzięki określonych zachowaniom zdobywa nowe umiejętności, rozwija swoją sceniczną postać
- gry strategiczne – uczą metod stosowania określonej strategii, która może być wykorzystana przez gracza w codziennym życiu, np. w sytuacjach, gdy trzeba przewidzieć zamiary drugiej osoby.