kwi 14 2015

Co powinno umieć dziecko idące do szkoły?...


Komentarze: 0

Umiejętności, jakie dziecko powinno posiadać na starcie szkolnym, trapią wielu rodziców. Sprawa nie ogranicza się jedynie do kwestii znajomości liter i cyfr, choć zdarza się nam wpadać w pułapkę przeliczania opanowanych już głosek. Okazuje się, że dziecko rozpoczynające naukę w pierwszej klasie powinno być gotowe w wielu innych obszarach...

 

Wszystko to składa się na określenie „dojrzałość szkolna” (bądź też „gotowość szkolna”). Dojrzałość szkolna jest osiągnięciem odpowiedniego poziomu rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz emocjonalno-społecznego, które pozwalają na podołanie obowiązkom szkolnym.


Rozwój fizyczny

Rozwój powinien przebiegać prawidłowo, według norm przewidzianych dla danego wieku. Niezmiernie ważne jest wykonanie badania lekarskiego, tzw. bilansu sześciolatka.

Trzeba również zwrócić uwagę na poszczególne elementy z zakresu motoryki dużej oraz małej. Brzmi skomplikowanie, ale chodzi przede wszystkim o to, żeby dziecko rozpoczynające edukację szkolną potrafiło:

- biegać, skakać, łapać i rzucać piłkę,

- sprawnie wchodzić i schodzić po schodach,

- jeździć na dwukołowym rowerze,

- samodzielnie ubierać się, myć, zapinać guziki, wiązać sznurowadła,

- prawidłowo trzymać ołówek, odpowiednio mocno naciskać na papier podczas rysowania,

- wycinać nożyczkami,

- rozpoznać choć niektóre litery i cyfry,

- posługiwać się zdecydowanie jedną ręką podczas wykonywania czynności,

- orientować się w przestrzeni, nazywać kierunki i strony ciała oraz nazywać wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie (na, za, pod, itd.),

- odwzorowywać według podanego układu (nie odwracać kształtów).


Rozwój intelektualny

Sfera rozwoju intelektualnego zdaje się najbardziej interesować rodziców. Jest on niezmiernie ważny w rozwoju mowy, myślenia, w opanowaniu czytania, pisania i liczenia, w więc w ogólnym powodzeniu szkolnym ucznia. Dziecko dojrzałe do szkoły powinno:

- potrafić skoncentrować uwagę na jednej wykonywanej czynności przez minimum 15 minut,

- rozumieć bardziej złożone polecenia,

- rozpoznawać litery drukowane i składać ze słuchu głoski,

- dzielić wyrazy na sylaby,

- rozpoznawać cyfry od 1 do 9,

- rozumieć pojęcia „więcej”, „mniej”,

- zapamiętywać wierszyki,

- budować proste zdania,

- opisywać krótkie historyjki obrazkowe,

- rozróżniać podstawowe figury geometryczne

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz